Pages

z
z

Sunday, March 13, 2011

Chong Wei benam Lin Dan

Perseorangan negara Lee Chong Wei membenam musuh ketatnya Lin Dan dari China untuk mempertahankan kejuaraan perseorangan lelaki Kejohanan All-England di Birmingham.

Perseorangan nombor satu dunia itu mengambil masa 52 minit untuk menundukkan Lin Dan dengan 21-17, 21-17 dalam perlawanan yang berlangsung di Birmingham Indoor Arena.

Pemain tinggi lampai itu mempamer serangan agresif yang gagal ditangkis Lin Dan.

Kemenangan kali kedua Chong Wei dalam All-England itu dimeriahkan dengan sokongan padu penonton di arena itu manakala penyokong Malaysia di tanah air mengikutinya siaran secara langsung di televisyen satelit.

Sementara itu beregu negara Koo Kien Keat-Tan Boon Heong pula gagal mengulangi kejayaan 2007 apabila kecundang pada Mathias Boe-Carsten Mogensen dari Denmark.

Meskipun memiliki kelebihan setelah menang set pertama dan memberi tentangan sengit sepanjang perlawanan, Koo dan Tan akhirnya terpaksa akur dengan kehebatan beregu nombor satu dunia itu dengan pungutan mata 21-15, 18-21, 18-21.

Dalam saingan perseorangan wanita, Wang Shixian dari China dinobatkan pemenang selepas mengalahkan Eriko Hirose dari Jepun 24-22, 21-18.

Rakan sepasukannya Wang Xiaoli dan Yu Yang pula mudah mengenepikan Mizuki Fujii-Reika Kaiiwa dari Jepun 21-2, 21-9 sekaligus menjulang kejuaraan dalam acara beregu wanita.

China turut menggungguli acara beregu campuran apabila Xu Chen-Ma Jin menewaskan Sudket Prapakamol-Saralee Thoungthongkam dari Thailand 21-13, 21-9.

3 comments:

unknown girlz said...

chong weiiiii.. tahniah! :D

keep it up!

terokai seni said...

dapat juga kenakan mamat tu

Admin said...

hehe tu la pasal..lawa gak chong wei main mlm td

Post a Comment